Varthalabau

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Το «VARTHALABAU« ειναι σκάφος τύπου Galion (Γαλιόνι) το οποιο  ναυπηγήθηκε το έτος 1980 στo Πέραμα.

Το Γαλιόνι ειναι ενας διεθνης τυπος σκαφους το οποιο χρησιμοποιηθηκε αρχικα απο τους Ισπανους τον 16ο αιωνα και στη συνεχεια απο ολους τους ναυτικους λαους και υπεστη διαφορες μετατροπες. Χρησιμοποιηθηκε σαν εμπορικο αλλα και πολεμικο πλοιο και ταξιδεψε στον Ατλαντικο και σε ολοκληρη τη Μεσογειο θαλασσα. 

Ο σκελετός του πλοίου είναι από πεύκο, η καρίνα του από ευκάλυπτο και το πέτσωμα του από ιρόκο πάχους 3cm. Από το ίδιο ξύλο είναι πετσωμένη και η κουβέρτα του.

Το κατάστρωμα του έχει τρία επίπεδα. Το πρυμιό και το πλωριό τμήμα του είναι υπερυψωμένα, σε σχέση με το μεσαίο του τμήμα που βρίσκεται σε πιο χαμηλο επιπεδο και διαθέτει μπούρδα (κουπαστές που προεξεχουν του καταστρωματος).

Το σκάφος είναι εξοπλισμένο με οκτώ τροχήλατα σιδερένια κανόνια 50 mm που είναι σε κατάσταση πλήρους λειτουργίας και τα οποία ευρίσκονται τοποθετημένα στο μεσαίο κατάστρωμα, τέσσερα από κάθε πλευρά και εξαρτημένα από τα μπούρδα με διπλά παλάγκα και διπλές καδένες το καθένα.

Η αρματωσιά του ειναι τυπου ketch και αποτελείται από δυο άλμπουρα (main και mizzen mast) που έχουν μπούμα και πίκι με διπλά παλάγκα και αλμπουρέτα με κόφες. Φοράει έντεκα πανιά, τρεις φλόκους, μια μαΐστρα, μια μετζάνα  και έξι ράντες. Το πλοίο μπορεί επισης να κινείται και με τις δυο μηχανές DIESELτις οποιες διαθέτει.

Η εξαρτηση της ιστιοφοριας του (rigging) είναι κατασκευασμένη από σχοινιά τύπου «μανίλα» με ξύλινα παλάγκα για ρεγουλατόρους, σκαλιέρες και μαγγιόρα από καδένα.

ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ

Η ιδέα και η όλη προσπάθεια ναυπήγησης του σκάφους αυτού, ανήκουν στον Νίκο Κοζακίδη, ο οποίος δεν υπολόγισε χρόνο, προσωπικό κόπο και χρήματα, προκείμενου να υλοποιήσει το όνειρό του. Το πλοίο με αρχικό όνομα «SPEAR» ταξίδεψε αρκετά χρόνια, περίπου οκτώ, μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’80.

Στη συνεχεια και συγκεκριμενα απο το 1988 παρεμεινε εγκαταλελημενο

μεχρι το 1995 οταν περασε στην κυριοτητα των ιδιοκτητων του Skippers bar, οι οποιοι παραδοσιακα ειναι άνθρωποι της θάλασσας με προϊστορία στο yachting, ετσι το σκαφος βρισκει τη θεση του μπροστα στο Skipper’s bar και απο εκεινη τη στιγμή ξεκινάει μια πολυέξοδη, κοπιαστική και χρονοβόρα προσπάθεια ριζικης ανακαίνισης του.

Τοποθετείται νέα πρόσθετη κουβέρτα (κατάστρωμα) από ξύλο teack και ενισχύεται το πέτσωμα της γάστρας (hall) με 1.200 μπρούτζινες βίδες 10 cm με ξύλινους ρούμπους. Καλαφατίζεται ολόκληρο το hall και γεμίζουν οι αρμοί του με συνθετικο λάστιχο.

Επισκευάζονται ολοσχερως ή αντικαθιστανται ολα τα  ηλεκτρομηχανολογικα μερη και τα στοιχείων της ιστιοφορίας του και ανασκευάζονται εξ αρχης οι εσωτερικοί χώροι ενδιαιτήματος του πλοίου, οι οποίοι διακοσμούνται στο ύφος της εποχής.

Αυθεντικα σπαθια τυπου “Katana” και “Patavia”,  ναυτικες σπαθες, τρομπονια, πιστόλες (ροκες), μαστιγια από βούνευρο και τυπου «γατα με εννια ουρες», φραγγελια και αρπάγες είναι μερικα από τα οπλα -που μαζι με τα κανονια του- αποτελουν τον …οπλισμο του και μαζι με αλλα παλαια αντικειμενα εποχης καθως και το απαραιτητο «μπαουλο με τον θησαυρο» διακοσμουν τους χωρους του πλοιου.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Μετα απο προσκληση του Κεντρικου Λιμεναρχειου Ραφηνας το πλοιο ταξειδευει στη Ραφηνα και συμετεχει στις εκδηλωσεις της «Ναυτικης Ευδομαδα 1996» τις οποιες διοργανωνει το Λιμερναρχειο. Κατα τη διαρκεια της παραμονης του εκει το επισκεπτονται εκατονταδες ανθρωποι αναμεσα τους πολλα παιδια απο τα σχολεια της περιοχης.

ΝΑΥΑΡΧΙΔΑ ΤΗΣ ΥΔΡΑΣ

Μετα την ολοκληρωση της ανακαινησης με το νέο του όνομα, «VARTHALABAU«, ξεκινάει και πάλι τα ταξίδια του στις θάλασσες, αυτη τη φορα με προορισμό την Ύδρα προκειμένου να συμμετάσχει σαν κεντρικό θέμα στις εκδηλώσεις «ΜΙΑΟΥΛΕΙΑ 1999».

Κατα γενικη ομολογια η παρουσια και συμετοχη του σκαφους αναβαθμισε τις εκδηλωσεις και κατεστησε την αναπαρασταση της ναυμαχιας του Πατραϊκού κόλπου εφαμιλη των πιο μεγαλων ιστορικων events διεθνως.

Το πλοίο επανδρωμένο με Υδραίους «μπουρλοτιέρηδες» σκορπίζει στη θέα του ενθουσιασμό και  συγκίνηση και πυροδοτεί με τους εκκωφαντικούς ήχους των κανονιών του τις αισθήσεις και τα συναισθήματα των χιλιάδων θεατών της εκδήλωσης.

Έκτοτε συμμετέχει συνεχώς και αδιαλείπτως για τα επομενα πέντε χρόνια στα «ΜΙΑΟΥΛΕΙΑ».

ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ

Το 2004 ο Δήμος Ναυπάκτου ζητά από τον ιδιοκτητη του «VARTHALABAU« να παραβρεθει το σκάφος στις εκδηλώσεις για την επέτειο της Ναυμαχιας της Ναυπακτου το 1571.

Ο Αλεξης Μελιτας θετει ως προϋπόθεση τον εμπλουτισμο των εκδηλωσεων και καταθετει στο Δημο Ναυπακτου μια ολοκληρωμενη προταση για την διοργανωση ενός δρωμενου σχετικου με την αναπαρασταση της ιστορικης Ναυμαχιας, η οποια γινεται αποδεκτη απο τη Δημοτικη αρχη Ναυπακτου.

Ετσι για πρωτη φορα διοργανωνεται στο μεσαιωνικο λιμανι της πολης, παρουσια πολλων χιλιαδων κατοικων και επισκεπτων, ένα μοναδικο φαντασμαγορικο θεαμα ανταξιο της διεθνους απηχησης και σημασιας που ειχε για ολοκληρη την Ευρωπη η ιστορικη αυτη ναυμαχια.

Το πληρωμα του σκαφους αποτελειται απο ανδρες της Μοναδας Υποβρυχιων Καταστροφων (ΜΥΚ) του Πολεμικου Ναυτικου ενω στην εκδηλωση συμετεχουν δεκαδες μελη πολιτιστικων συλογων («Θερβατιστες» από την Ισπανια κ.α.) και επισημων αντιπροσωπειων από χωρες που συμετειχαν στη ναυμαχια (Ιταλία, Ισπανια, Αγιος Μαρινος κλπ).

Την επομενη χρονιά η συμετοχη του κοσμου και η παρουσια των θεατων  ξεπερναει κάθε προσδοκια αφου η πολη της Ναυπακτου κατακλυζεται από πολλες χιλιαδες επισκεπτες ενώ για πρωτη φορα διοργανωνεται μεγαλη παρελαση απο μελη διεθνων φορεων και συλογων με επικεφαλης το πληρωμα του σκαφους. Η αναπαρασταση της ναυμαχιας κινηματογραφειται και γινεται ταινια η οποια προβαλεται σε πολλους τηλεοπτικους σταθμους στην Ελλαδα και το εξωτερικο.  

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ «ΑΘΗΝΑ 2004» 

Το «VARTHALABAU» ειναι το μοναδικο πειρατικο πλοιο στον κοσμο που εχει πλευσει σε …θαλασσα απο σαμπανια μεταφεροντας χρυσαφι! Αυτο συνεβη το 2004 οταν κατα την διαρκεια των Ολυμιακων αγωνων της Αθήνας ανέλαβε να μεταφέρει έναν πραγματικό θησαυρό αποτελούμενο από πολλά χρυσά ολυμπιακά μετάλλια μαζι με τους ολυμπιονικες και τους ανθρωπους της  Γαλλικής Ομοσπονδίας «Κανοε – Καγιακ» απο τον Αγιο Κοσμα στο Skipper’s bar στη μαρινα Αλιμου. Εκει τους περιμεναν οι επισημοι, μελη της Γαλλικης κυβερνησης, εκατονταδες Γαλλοι, ολα τα τηλεοπτικα καναλια της Γαλλιας και τα φορτηγα γεματα Dom Perignon. Το θεμα προβαλοταν συνεχως επι αρκετες ημερες σε ολλους τους Γαλλικους τηλεοπτικους σταθμους.

«ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΕΥΧΗ»

Μετα από προταση του φιλανθρωπικου Ιδρυματος «Κάνε μια ευχή» το «VARTHALABAU« ειναι το σκαφος που θα ταξιδεψει στο ονειρο τον μικρο Δημητρη ο οποιος αγωνιζεται να κρατηθει στη ζωη. Η μεγαλη του επιθυμια, την οποια εχει εκδηλωσει στους ανθρωπους της Μ.Κ.Οργανωσης, είναι να ταξειδεψει με πειρατικο σκαφος.

Ετσι ο Δημητρης βρισκεται να ξεναγειται στο σκαφος  απο το πληρωμα οταν ανδρες του Λιμεναρχειου καταφθανουν και ζητανε από τον καπετανιο να  αποπλευσει αμεσως προκειμενου βρει και να σωσει μια κοπελα την οποια αρπαξαν  οι (κακοι) πειρατες και διεφυγαν με αλλο σκαφος.

Η νικηφορα μαχη που δινει το πληρωμα του «VARTHALABAU« με τη συμετοχη του ενθουσιασμενου υψηλου επισκεπτη του στα ανοιχτα του Σαρωνικού για τη διασωση της κοπελας απο τους απαγωγεις της είναι μια από τις πολλες μαχες ενός πολεμου που διεξαγει ο Δημητρης για να κερδισει τη ζωη του, γιαυτο και η συγκινηση ολων των μελων του πληρωματος και των εθελοντων της ΜΚΟ «Κανε μια ευχη», για τη συμετοχη τους σε αυτή, είναι μεγαλη.

ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Μετά από αίτημα του Δήμου Πειραιά συμμετέχει το 2001 στις θαλάσσιες αποκριάτικες εκδηλώσεις που διεξαγονται στη Μαρινα Ζέας και κερδίζει το θαυμασμό όλων. Από Δήμους, συλλόγους και άλλους φορείς όλης της χώρας, έχει ζητηθεί η συμμετοχή του σε εκδηλώσεις.

Αρκετες ειναι οι επισκεψεις σχολεία παιδιών με ειδικές ανάγκες, καθως και μαθητες δημοτικων Σχολειων της Αθηνας στο πλαισιο εκπαιδευτικων εκδρομων οπου σε καποιες από αυτές, όπως στην περιπτωση της ΣΤ’ τάξης του 41ου Δημοτικού σχολείου Αθηνών, το πλοίο αφού έκανε ένα μικρό εκπαιδευτικό ταξίδι έξω από το λιμάνι, έριξε κανονιοβολισμούς και στη συνεχεια ακολούθησε ενημέρωση των παιδιών για θέματα όπως:

  • Ιστιοφόρα εμπορικά πλοία
  • Πειρατές και Πειρατεία
  • Κούρσος και Κουρσάροι
  • Τα ιστιοφόρα στην υπηρεσία του θαλάσσιου Αγώνα το 1821

Η συγκίνηση και τα όνειρα των παιδιών είναι αποτυπώμενες στις εκθέσεις που έγραψαν για την μοναδική αυτή εμπειρία τους και οι οποιες αποτελουν σημαντικο μερος του θησαυρου του και βρισκονται στη βιβλιοθηκη του σκαφους.

Σε καθημερινη βαση πολλοί άνθρωποι κάθε ηλικίας, κυρίως όμως παιδιά, επισκέπτονται το «VARTHALABAU« στην Μαρίνα του Αλίμου όπου είναι αγκυροβολημένο ενω πολυ συχνα νεονυμφα ζευγαρια μετα την εκκλησια το επισκεπτονται για γαμηλια φωτογραφηση. Ενθουσιωδης είναι όμως και η υποδοχή που γίνεται στο πλοίο στα λιμάνια των νησιών που επισκέπτεται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μεχρι σημερα για ολλες ανεξαιρετως αυτες τις δραστηριοτητες και τις εκδηλώσεις η συμετοχη του «VARTHALABAU« υπήρξε εντελως αφιλοκερδής.

Ο ΣΚΟΠΟΣ 

Η προσπαθεια μας αφορα στη δυνατοτητα συμμετοχής του σε πολιτιστικού χαρακτήρα εκδηλώσεις. Ο σκοπος ειναι να συνεχίσει τα ταξίδια του και να μεταφέρει τη χαρά στα παιδιά και στους μεγάλους και μαζί το μήνυμα ότι:

Ποτέ δεν είναι αργά να ζήσει κάποιος… ευτυχισμένα παιδικά χρόνια!

 

ΤΟ ΟΝΟΜΑ

«Βαρθαλαμπάου» ηταν το όνομα μιας πολυπληθεστατης συμμορίας πιτσιρικάδων της συνοικίας Αγίας Τριάδας Ζακύνθου. Κανείς δεν ήξερε τι σήμαινε και πως προηλθε το όνομα της, όμως τη λάτρευαν επειδη σηματοδοτούσε γι’ αυτούς έναν ολόκληρο τρόπο ζωής ο οποιος περιλαμβανε απο πετροπολεμο και ομαδικες συραξεις με παιδικες συμοριες αλλων συνοικιων, μεχρι νυχτερινα ψαρεματα με κλεμενες βαρκες, επιδρομες σε μποστανια, εκδρομες, παιχνιδια με εκρηκτικα και αλλες ομαδικες δρασεις που αποτελουσαν την ευτυχια των παιδιων στην εποχη της αθωωτητας κατα τις δεκαετίες του ’50 και του ’60.

Τη …μη παραβατικη εκδοχη της «Βαρθαλαμπάου»  αποτελουσε η ομονυμη ποδοσφαιρική ομάδα της γειτονιας που ειχε εδρα την αλάνα διπλα στη θαλασσα, ηταν η τελευταία «βάρδια» παιδιών καθώς αυτή προϋπήρχε τουλάχιστον μια ή δυο γενιές πίσω.

Mετά η αλάνα έγινε πλαζ του ΕΟΤ και γήπεδα tennis ενώ η «Βαρθαλαμπάου» μετακόμισε στη μνήμη κάποιων ενηλίκων και στη πρύμνη του ξύλινου πλοίου…